Papperskorg som pratar

Gustav Aspelin och Ivar Domert, båda sex år, testade den nya papperskorgen för att se vad den sa.

Rolig pedagogisk papperskorg som pratar

Falu kommun har precis investerat i tre miljövänliga papperskorgar. En av papperskorgarna rapar, pratar och tackar för att man slänger skräpet också.

Papperskorgarna har placerats ut i parken vid åkanten, intill Selmastatyn, vid Hälsinggårdsbryggorna och i lekparken Nybroparken. Och papperskorgen i lekparken pratar och rapar.

– Hahaha, den rapade! säger Gustav Aspelin som är sex år.

Papperskorgen har lite olika fraser, och förutom att rapa så tackar den också för att man kastar sitt skräp.

– De drivs av solceller. Solcellerna driver en komprimator som komprimerar och mosar ihop skräpet. Solcellerna driver också ett batteri med ljudfiler, och via gps talar den om när det är dags för tömning, säger Mimmi Lasses på Falu kommun.

Papperskorgarna Big Belly är inköpta på prov. Tanken är att papperskorgarna Big Belly ska bli en besparing i längden, som en investering för framtiden.

Stadsdelen Norrmalm i Stockholm, där har man bytt ut alla papperskorgar till sådana här och gjort enorma miljövinster.

Kolla in vår facebooksida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för ett prov när papperskorgen i lekparken pratar.

Sidan uppdaterad 2020-03-20