Bild som visar vilken format det ska vara 922 gånger 935 pixlar

Finns Sveriges äldsta graffitimålning i Falun?

En av Sveriges äldsta graffitimålningar finns i Falun, i gångtunneln under Korsnäsvägen vid Willys Origo. Nu på fredag sätts en informationstavla upp i tunneln, och i samband med detta hålls också ett samtal med inbjudna gäster om målningen.

Det är inte många som vet att en av Sveriges äldsta graffitimålningar finns i Falun – men så är alltså fallet.

Målningen är en uppdragsmålning som skapades 1990 av Anders Dahlgren och Jörgen Svedberg. Graffitimålningen finns att se på väggarna i gångtunneln under Korsnäsvägen vid Willys Origo.

Graffiti är en emellanåt omstridd samtida konstform och ett kulturarv som ofta har en kort överlevnad.

Nu på fredag kommer Falu kommun att förse målningen med informationsskyltar som en del av skyltningen av den offentliga konsten i Falun.

I anslutning till att informationsskylten sätts upp kommer ett samtal att hållas i gångtunneln med inbjudna gäster.

På plats finns Tobias Barenthin Lindblad, graffitikännare och redaktör på Dokument Press, Sara Hedström, tf. förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen i Falu kommun samt Adam Mol, byggnadsantikvarie på Dalarnas Museum.

Allmänheten är välkomna att deltaga vid arrangemanget.

Tid: Fredag den 8 oktober, klockan 16.00-17.00.

Plats: Gångtunneln under Korsnäsvägen vid Willys Origo, Kopparvägen 28.

Tillgänglighet: Arrangemanget sker utomhus i gångtunneln.

Sidan uppdaterad 2021-10-22