En svensk flagga vajar i vinden

Nationaldagsfirande vid Falu gruva

Kom och fira Sveriges nationaldag vid Falu gruva. Det blir högtidstal av Daniel Rylander, chef vid Dalateatern, och nationaldagstal av Magdalena Andersson, Socialdemokraternas partiledare.

Nationaldagsfirande vid gruvan, den 6 juni, har en lång tradition bakom sig, och brukar tilldra sig ett stort intresse.

Dagen inleds sedvanligt med en nationaldagsparad. Samling sker vid Hästtorgsparken i Elsborg, klockan 12.40, för gemensamt tågande med kulturskolans blåsorkester och fanbärare till Falu gruva.

Vid gruvan väntar sedan ett 60 minuter långt nationaldagsfirande med start klockan 13.00. Det blir sedvanlig flagghissning, nationalsång, musik och dans från elever på kulturskolan och högtidstal.

Daniel Rylander, chef på Dalateatern, högtidstalar och Magdalena Andersson, Socialdemokraternas partiledare, gästar firandet och håller nationaldagstal.

I övrigt bjuds det på en festlig familjedag på gruvområdet med bland annat gratis entré till gruvmuséet, gruvtåg, bön och musik för mångfald och fred och picknickkonsert med Falu ungdomsfilharmoniker.

Kommunens barnfigurer Urbits & Kurbits dyker upp och bjuder på glass.

Mer information om nationaldagsfirandet hittar du här

Sidan uppdaterad 2023-06-01