Bild som visar vilken format det ska vara 922 gånger 935 pixlar

Bästa sommaren är fylld med aktiviteter

Inga planer för sommarlovet? Lugn, vi har tips på massor av roliga aktiviteter för dig som är sommarlovsledig. Alla aktiviteter är gratis!

Sommarens program – som vi samlat under rubriken Bästa sommaren - bjuder som vanligt på en mängd olika aktiviteter för barn och ungdomar i hela kommunen.

Tänk på att det finns aktiviteter som kräver en föranmälan. Många av aktiviteterna du hittar i programmet har nämligen ett begränsat antal platser och brukar vara populära. Kika därför igenom lovprogrammet i god tid och skicka in en föranmälan.

Vi bjuder på ett brett sommarlovsprogram, där vi tror att det går att hitta något för alla.
Varför inte prova på dans, musik och teater? Aktiviteter som svänger. Vi utlovar sköna moves, skön musik och fritt skådespeleri.

Du kan också prova på att spela piano i grupp, eller sjunga i kör.

Sport, spel och vattenlek

Sport, spel och vattenlek. Både på land och i vattnet. Det finns massor av saker du kan deltaga i.

Det utlovas också grillkvällar på stranden, där Fritid för unga kommer ut till olika badplatser och kan göra olika aktiviteter med ungdomar som till exempel paddla SUP-bräda, lira gitarr, spela badminton, volleyboll, sällskapsspel, bean-bag-game med mera.

Det finns på vissa platser möjlighet att grilla så du tar med dig egen mat och dryck så står vi för ved.

Populära Sjöhäng finns givetvis med bland sommarlovsaktiviteterna. Det blir spännande och roliga aktiviteter vid olika badplatser i kommunen. Gratis simskola erbjuds varje dag klockan 11.00–12.00, badvett, trygghet och glädje i och vid vatten!

Vill du prova på att åka vattenskidor så anordnas en prova-på-dag tillsammans med föreningen Ruskprickarna.

Häng med djuren på Dikarbacken

För dig som älskar djur så går det att hänga med djuren på Dikarbacken. Vi bjuder in dig för att testa på att vara djurskötare för en förmiddag och sköta om våra djur tillsammans med våra djurskötare, helt gratis! När vi tagit hand om djuren, fikar vi medhavd matsäck och därefter ska vi göra något extra kul med och för våra djur.

Vill du inte vara med vanliga djur så går finns det också en aktivitet där du tillverka din egen käpphäst. Gör din egen pålle och hoppa i vår hinderbana. Medalj till alla som deltar.

Är du lite äldre och vill lära dig att måla graffiti så finns den chansen också. Du har möjligheten att vara med i en workshop där du lär du dig hur du får ihop en spraymålad bild. För dig som gillar bokstäver och characters.

Det här var bara ett axplock av alla aktiviteter som erbjuds under sommarlovet.

Mer information och fler tips på lovaktiviteter.

Du som är med på en lovaktivitet är försäkrad av Falu kommun.

Glad sommar!

Sidan uppdaterad 2023-06-02