Porträttbilder på pristagarna

Faluns kulturpristagare 2019. Fotomontage.

De får Faluns kulturpriser 2019

Ett stort grattis till FaluFolk musik & dans som får Falu kommuns kulturpris 2019. Vi vill också gratulera Annacari Jadling-Ohlsson som får barn- och ungdomskulturpriset och Axel Jonsson som får kulturstipendiet.

– Vi är oerhört glada och uppmuntrade, det betyder jättemycket att få priset. Vi jobbar helt ideellt och har ganska små ekonomiska medel i föreningen så prissumman kommer också väl till pass, säger FaluFolk musik & dans ordförande Alf Tangnäs.

FaluFolk musik & dans ordnar bland annat folkmusikkafé sista fredagen varje månad, kvällar med irländsk musik, musikteater för barn, konserter och är medarrangör till Folkmusiknatta.

Axel Jonsson som studerar måleri på konstakademin i Wien i Österrike, får Falu kommuns kulturstipendium 2019.

– Det känns jättekul att få priset. Jag håller på att gå klar min utbildning här i Wien och jobbar mest med oljemåleri. Tanken är att fortsätta måla och hitta en ateljé och ett galleri att samarbeta med, säger Axel Jonsson.

Annacari Jadling-Ohlsson som får barn- och ungdomskulturpriset var inte förberedd på det.

– Jag så glad och hedrad, men är helt chockad och hade inte ens någon aning att jag var nominerad, säger Annacari Jadling-Ohlsson.

Kulturprismotiveringar

Falu kommuns kulturpris 2019 tilldelas FaluFolk musik & dans

"FaluFolk musik & dans har år efter år presenterat folk- och världsmusikupplevelser som bidragit till att Falun blivit ett viktigt nav i folkmusiksammanhang. Med spelglädjen och dansen i fokus har föreningen skapat inspirerande forum för såväl nyskapande, ung folkmusik som för traditionella folkmusikutövare."

Falu kommuns barn- och ungdomskulturpris 2019 tilldelas Annacari Jadling-Ohlsson

"Genom att låna sin röst till historiska karaktärer skapar museipedagogen och berättaren Annacari Jadling-Ohlsson ett sammanhang mellan dåtid och nutid och tar med sin publik på en resa i tid och rum. Annacari Jadling-Ohlssons känsla för detaljer, respekt för sina karaktärer och förmåga att trollbinda sin publik skapar engagemang och vilja att veta mer."

Falu kommuns kulturstipendium tilldelas 2019 Axel Jonsson

"Axel Jonsson har under sina studier breddat sin förståelse av det hantverk som måleriet innebär. I hans utövande finns ofta en hyllning till traditionellt måleri i kombination med svåra samtida politiska och sociala utmaningar. Med humorn som redskap väcks betraktarens funderingar och konsten tar plats i samhället."

Pristagarna får på kommunfullmäktige den 5 december ta emot hyllningar, ett diplom och en prischeck på 10 000 kronor, kulturpriset 20 000 kronor.

Sidan uppdaterad 2019-11-29