Två MTB-cyklister cyklar uppför i skogen

Falu CK får ett ekonomiskt bidrag akut

Falu kommun ger ett ekonomiskt bidrag till Falu CK på 150 000 kronor. Det beslutade kultur- och fritidsnämnden vid sitt senaste sammanträde.

Tidigare i somras arrangerade Falu CK, tillsammans med Borlänge CK, Svenska cykelspelen 2022. I samband med spelen arrangerades världscuptävlingar på Lugnet i mountainbike/sprint.

Tävlingar och andra arrangemang under veckan genomfördes på ett bra sätt och intresset både från media och publik var stort.

På grund av låga sponsorintäkter och ökade kostnader i samband med arrangemanget, tvingades Falu CK söka om att få ett riktat stöd på 150 000 kronor av kommunen för att klara av likviditeten.

Något som alltså kultur- och fritidsnämnden valde att säga ja till vid sitt senaste sammanträde.

– Orsaken till underskottet är bland annat att föreningen inte lyckats sälja namnrättigheterna till MTB-arenan på Lugnet, säger nämndordförande Svante Parsjö Tegnér (L).

Positiva till Fotbollsvårs begäran

Fotbollsvår ekonomisk förening bildades 2002 för att samla fotbollsföreningarnas intressen i fråga om utveckling av anläggningar och fotbollsverksamhet i Falu kommun. Fotbollsvår hyr ut alla sina anläggningar till Falu kommun.

Nu vill Fotbollsvår nyanlägga två nya konstgräsplaner under 2023. Detta på grund av att tillväxten i antalet utövare är stor och att det är akut brist på träningstider utifrån de fotbollsplaner som finns i dag.

För att genomföra nyanläggningarna behöver föreningen uppta lån på 24 miljoner kronor. En summa som kräver en kommunal borgen.

– Kultur och fritidsnämnden ställer sig positiva till att bevilja Fotbollsvår i Falun ett borgensåtagande för de konstgräsplaner som de sköter. Nämnden svarade på en remiss från kommunstyrelsen. Slutligt beslut tas i kommunfullmäktige, säger Svante Parsjö Tegnér.

Minskade intäkter och ökade energipriser

Nämnden fick delårsbokslutet presenterat för sig och prognosen visade på ett mindre överskott. Detta trots att ramtillskottet för nya badhuset genererar 5,7 miljoner kronor.

– Orsaken till det är minskade intäkter, till följd av pandemin, och stigande energipriser, säger Svante Parsjö Tegnér.

Under sammanträdet presenterades prognoser om stigande energikostnader för innevarande år.

– Ser vi till kostnaden för konstfrusen is och snöproduktion så stiger den med tre gånger så mycket under sista kvartalet 2022 jämfört med förra året. Sektor service har inlett ett arbete med att sänka energikostnaderna för hela kommunen, säger Svante Parsjö Tegnér.

Många gillade "sjöhäng"

”Bästa sommaren”, som är en öppen verksamhet riktad mot Faluns barn- och ungdomar, genomfördes i somras med 43 olika aktiviteter genomförda både på landsbygden och Faluns centralare delar. Vissa av aktiviteterna krävde en föranmälan, men för de flesta var det ”drop in” som gällde.

– Populärast var ”sjöhäng” där barn och ungdomar kan ha kul med andra vid kommunens olika badplatser, säger Svante Parsjö Tegnér.

Sidan uppdaterad 2022-09-27