Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Gågata i centrala Falun

Vill du få råd och information i dina konsumenträttsliga ärenden? Både konsumenter och näringsidkare i Falu kommun kan få kostnadsfri och opartisk rådgivning av kommunens konsumentjuridiska rådgivare.


Konsumentjuridisk rådgivning

Konsumentjuridisk rådgivning erbjuder rådgivning både via telefon, mejl och besök och kan hjälpa till med att medla mellan konsument och företag om ni hamnat i en tvist.

Du som konsument kan även få hjälp med att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Konsument Falun arbetar också förebyggande genom information till skolor, näringsliv med fler, så hör av dig om du vill boka en föreläsning.

Konsumentjuridisk rådgivning finns till för alla konsumenter och näringsidkare i Falun och där båda parter har möjlighet att få:

  • Information om sina rättigheter och skyldigheter som konsument och näringsidkare.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation.
  • Råd om vad du ska tänka på när du handlar i butik och på internet.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare/telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare.
  • Medling mellan konsument och näringsidkare.

Konsumentjuridisk rådgivning lämnar inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.

Konsumentjuridisk rådgivare når du på 023-830 00.

Telefontider: Tisdag klockan 13-00- 15.00 och torsdagar klockan 09.00-11.00.

Sidan uppdaterad 2019-01-16