Dela sidan på sociala medier

Åkanten med statyn av Selma Lagerlöf

Rabatterna vid Åkanten ska förbättras - kommer påverka framkomligheten

Nu kommer vi påbörja ett arbete med att förbättra rabatterna som finns vid Åkanten i centrum. Detta kommer påverka framkomligheten under en kort period.

Nu ska det bli ännu finare vid Åkanten i centrum. Det är vid platsen där statyn av Selma Lagerlöf står, som arbetet med att förbättra rabatterna ska göras.

– Vi ska gräva ur rabatterna och montera ett kantstöd och en markduk i kanterna och i botten på planteringsytorna, och fyller sedan på med ny jord. Vi kommer även att sätta upp ett lågt räcke i kanten på rabatten ut mot gångcykelvägen som ska skydda rabatten från tramp, berättar parkingenjör Sara Jaderyd.

Anledningen till att vi gör arbetet är att det är stora problem med att det växer in rötter från pilarna i rabatterna.

– Det gör att blommorna i rabatten inte trivs så bra och att vi får byta jord där oftare än vad vi vill. Det bli hård konkurrens om näring och vatten som våra vår- och sommarblommor har svårt att klara. Vi vill även fortsättningsvis kunna ha vår- och sommarblommor i den här rabatten eftersom vi tror att det uppskattas av många, säger Jaderyd.

Kommer påverka framkomligheten

Arbetet kommer att påverka framkomligheten för gående och cyklister på den del av Östra Hamngatan som är i anslutning till parken.

– Under tiden som vi är på plats och jobbar kommer det att vara lite stökigt, det är en väldigt trång plats och därför kommer vi att behöva stänga av gång- och cykelbanan som ligger precis utanför rabatterna. Själva parken kommer också att behöva vara avstängd vilket gör att man inte kan vistas där, säger Sara Jaderyd.

Arbetet påbörjas vecka 19 och kommer att hålla på ungefär en månad med olika typer av arbeten. Målet är att vi ska vara klara till den 3 juni.

– Vi ska göra vårt bästa för att minska vår påverkan på trafiken så mycket vi bara kan. Och sedan kommer vi att plantera sommarblommor i rabatterna som vanligt innan midsommar, avslutar Sara Jaderyd.

Sidan uppdaterad 2024-05-07